« Terug naar Blog

Het draait allemaal om Balans!

6 januari 2018

Door Anne van Vugt - Zadelkompas

Balans in je leven is heel belangrijk. De juiste balans in je werk & privé leven, af en toe een balansdag om je gewicht op peil te houden.. Maar daarnaast is balans in je zadel ook heel belangrijk! De juiste balans in het zadel zorgt voor een goede drukverdeling, zorgt ervoor dat jij als ruiter optimaal kunt zitten en dat je paard zonder restricties kan bewegen. Ligt jouw zadel in balans? Vandaag beschrijven we wat veel voorkomende problemen én laten we zien hoe je kunt zien of een zadel in balans ligt. 


Als we het hebben over de horizontale balans van je zadel dan kan dit grofweg in 3 categorieën worden ingedeeld: Balans voorover, in balans, balans achterover. 

1. Balans voorover
Als een zadel voorover ligt qua balans dan is het zadel in de meeste gevallen te wijd qua boommaat. Natuurlijk kunnen er ook andere dingen aan de hand zijn, maar om de boel overzichtelijk te houden beperken we ons nu even tot de meest voorkomende problemen en oorzaken. Als een zadel te wijd is en hierdoor voorover ligt qua balans, dan drukt het zadel achter de schouders van het paard, en zal in de meeste gevallen gaan 'klapperen' aan de achterzijde. Dit geeft veel onrust en zorgt daarnaast voor veel ongemak en met name veel wrijving en druk achter de schouders. De meeste paarden worden hierdoor beperkt in hun schoudervrijheid, worden loperig, gaan vaak in de hand duwen of hangen en breken af. Voor de ruiter betekent dit vaak dIat ze het idee hebben voorover te worden geduwd, de benen gaan vaak naar achteren en ze missen een algeheel gevoel van stabiliteit en balans in hun lichaam. Deze ruiters komen dan vaak in vorkzit terecht.

2. Balans achterover.
Als een zadel achterover ligt qua balans dan komt dit in de meeste gevallen doordat het zadel te smal is. Net als bovenstaand punt geldt dat er natuurlijk heel veel andere oorzaken kunnen zijn, maar de meest voor de hand liggende oorzaak is dat het zadel te nauw is. Als het zadel achterover ligt doet zich vaak een fenomeen voor dat we 'bruggen' noemen. Als een zadel brugt geeft het vaak voorin achter de schouders veel druk, in het midden is er vaak 'lucht' (er is dus geen of heel weinig druk) en achterin weer heel veel. Het zadel vormt dus een soort brug. Als ruiter ga je hierdoor achterover hellen waarbij je benen naar voren worden geduwd. Het kost vaak veel moeite om goed uit het zadel te komen bij het lichtrijden. Deze ruiters komen in stoelzit terecht. Als gevolg hiervan land je vaak iets achter op de lepel waardoor de druk achterin het zadel voor het paard nóg groter wordt. De kussens van het zadel sluiten meestal dan hoog boven de wervelkolom aan, in plaats van mooi naast de wervelkolom. Het paard zal zijn rug weg drukken en komt vaak erg tegen de hand. De meeste paarden komen ook wat achter het been of gaan juist rennen.

https://static.wixstatic.com/media/ddb4a1_e5b9cb13e40640a9adb1a9b6ba2ff1d5~mv2.jpg/v1/fill/w_626,h_368/ddb4a1_e5b9cb13e40640a9adb1a9b6ba2ff1d5~mv2.jpg

3. In Balans

Als je zadel in balans ligt dan ligt het dieptepunt mooi in het midden. De druk van jou als ruiter wordt zo optimaal mogelijk over een zo groot mogelijk oppervlakte verdeelt (mits natuurlijk de rest van de pasvorm ook juist is). Je zadel hindert je paard niet onnodig en als ruiter kun je mooi in balans en ongehinderd je hulpen geven. Natuurlijk is balans maar een héél klein onderdeel van een correct passend zadel, en ook al ligt je zadel in balans; dit wil niet automatisch zeggen dat je zadel je paard, of jou dan ook correct past. Echter; het is wel een heel belangrijk onderdeel en geeft je als ruiter een makkelijk te controleren handvat met betrekking tot de pasvorm van je zadel.

Kijk de volgende keer dat je opzadelt dus eens even extra goed naar de balans van je zadel. Ligt je zadel netjes recht in balans, of juist iets voor- of achterover? En hoe is dat na het aansingelen? En na het rijden?

Twijfel je over de ligging? Schakel dan altijd een professional in!